torsdag 24. juni 2010

Pakkeliste Interrail

Å pakke smart er viktig når du skal bære sekken din selv i flere uker. Det anbefales at sekken ikke er mer enn halvfull. Da er den lett å bære, og du har plass til litt shopping.

Jeg ruller klærne og stabler de oppå hverandre i sekken, da får du utnyttet maksimal plass i sekken og du får lettere oversikt i sekken. Jeg har også ulike tøyposer i forskjellige farger, de bruker jeg til undertøy, badetøy osv. slik at jeg lett finner tak i de. Det er en stor fordel når du er kort tid på hvert sted.

Det finnes også vakumposer, men det har foreløpig ikke vært et behov for meg. Tunge gjenstander, som toalettmappen iallefall er, bør pakkes lengst mulig inn mot ryggen.





Førstehjelpsskrinet er viktig, her har vi plaster, bandasje, tape, zyrtec, idoform og antibakterielle servietter. Skrinet er selvfølgelig i en miniatyrutgave.

 
Ta med deg en pocketbok, gjerne på engelsk så har du lesestoff resten av turen. Du kan nemlig bytte bøker på de fleste hosteller.

 
Et lite microfiber håndkle som tar liten plass, men som samtidig er like stort som et vanlig håndkle. Perfekt til å rulle sammen og ha i sekken. Av erfaring har ikke alle overnattingsstedene lagt til rette for at man skal kunne tørke håndklær og badetøy. Klessnoren kan settes opp lett som bare det.

Tenker å fylle småflaskene med sjampo, balsam, dusjsåpe og zalo. Det rekker faktisk med en liten flaske shampoo også er det genialt å ha med zalo dersom man får vanskelige flekker på klærne. Av toalettsaker blir det det vanlige som deodorant, rensegele, ansiktskrem, øyekrem, tannbørste, tannkrem, sminkefjerner, barberhøvel, neglesaks, håndsåpe, linsevekse, linseetui, qtips og pads. De hvite skoposene med vindu gjør at du lett ser om du har fått tak i riktig skopose nedi sekken. Jeg har også planer om å bruke posene til undertøy. Jeg har gått til innkjøp av svarte til sko og hvite til undertøy.

Sjekk passet, det må være gyldig minst 3 måneder etter hjemkomst. Vi har alltid med oss tre bankkort, for å være på den sikre siden. Lurt å ikke ha alt for mye penger på brukskontoen i tilfelle du skulle bli utsatt for svindling, du kan heller overføre etterhvert dersom du behøver mer. Jeg er alltid redd for at minibanken skal være falsk, og bruker bestandig å kjenne at delene sitter godt fast. Følger også med om mange andre bruker banken. Vi betaler nesten aldri med kort når vi er ute å reiser, vi tar ut en sum hver og legger i en felles pengebok også tar vi ut mer når det blir tomt. Greit når man reiser rundt i land med lik valuta.
Du kan faktisk få studentrabatt med ditt norske studentbevis på ulike innganger, det er verdt å prøve. Vi har en egen mappe på dropbox hvor vi har kopi av viktige dokumenter som pass og reiseforsikring, da har vi det alltid med oss uansett om vi skulle være så uheldig å miste det. Har du ikke testet dropbox anbefaler jeg deg å se instruksjonsvideoen. Adresser til kjente og kjære som skal få kort på våre reiser ligger også her. Bilder kan også lastes opp på dropbox slik at du har en backup dersom kameraet skulle bli stjålet. Liker også å ha med meg en skrivebok på reiser for å skrive ned og fordøye alle de fine stedene slik at minnene aldri glemmes. Navn på overnattingssteder, mennesker man bli kjent med og billetter fra ulike aktiviteter får også plass i boka.

Når sekken ligger godt lagret på hotellrommet og vi skal ut å nyte lunchen på en gatekafe kan det være lurt å ha passene i en magevekse. De tradisjonelle mageveskene som er utenpå klærne er jeg ikke spesiell fan av, da passer denne tettsittende magevesken som man kan ha under klærne perfekt. Bankkortene ligger godt i den lille kortholderen som festes i lomma på shortsen til kjæresten. Da kan lommetyvene stikke av med vesken, mens vi fortsatt har det viktigste i behold. Skal begge ut å bade samtidig er en vanntett kottholder fint å ha, så kan du forlate sitteplassene på stranda med god samvittighet.

 
Skjerfet kommer godt med, jeg bruker det som teppe på toget og dekker meg til når vi skal inn i kirker. Badebag i tøy tar minimalt med plass, og det er faktisk viktig for hvem vil vel bære håndklær, dykkemasker og bøker i hendene på vei til stranden. Skje/gaffel/kniv er også praktisk når du skal smøre brødskive på toget eller spise is rett fra isboksen på verandaen.
  
Flipflops passer perfekt til sommerkjolen når man skal ut å spise, da kan det være godt å la de gode sandalene ligge igjen. Også perfekt når man skal duse i en skitten dusj, eller springe en rask tur på toalettet om natten. Boklyset gjør at du kan lese på sovesalen, selv om alle de andre vil sove.



En ting jeg har lært er at utstyret bør være godt for en slik tur. Det er ikke nødvendig å ha med seg spesielt mye, men en god ryggsekk har lenge stått på min ønskeliste. Etter mange runder med prøving har jeg funnet den sekken jeg tror passer meg best. Valget falt på Arcteryx Briza 62 liter. Den er lett og sitter godt, samtidig er den ikke for stor slik at jeg kan begrense det jeg har med meg. Tidligere har jeg reist på chartertur med 14 kjoler i kofferten, noe som er helt utelukket når man selv skal bære bagasjen i tre uker.


Sidelommene er perfekt til en flaske vin, sammen med en kopp som henger på sekken er vi klar for alle utfordringer. Jeg liker spesielt godt glidelåsen på siden av sekken som gjør at du kan komme inn midt i sekken uten å ta ut alt på toppen.

Follow Kjærester på tur

4 kommentarer:

  1. hei! takk for fin og nyttig blogg! pakker til interrail i øst-europa akkurat nå. dilemmaet er om jeg skal ha med lakenpose eller sovepose? kjenner jeg forbanner soveposen allerede pga størrelse og vekt..

    SvarSlett
  2. Oi, du er flink til å skrive utfyllende og nyttig informasjon! Jeg lurer på hvor du får tak i sånne lure ting som skoposer, småflasker, mikrofiberhåndkle, mageveske og boklys for eksempel?

    SvarSlett
  3. Vi har alltid med lakenpose, har funker fint selv med AC på lav temperatur. Det er jo også enkelte steder som har et pledd man kan legge over seg. Skal du sove ute derimot, eks telt og det er kjølig om kvelden er vel soveposen god å ha.

    Når det gjelder tingene på listen er alt som du nevner kjøpt på Morris. Mye er fra merket DesignGo som også selges på nomaden.no og i butikken deres. Takk for gode ord, det varmer!

    SvarSlett
  4. Tipp topp pakkeliste for en førstegangsreisende! Tusen takk!

    SvarSlett