tirsdag 12. april 2011

Pakkeliste Weekend

En langhelg i en storby byr på mange gode opplevelser. Har du riktig utstyr med deg kan du bruke dagene på å nyte hvert minutt.
Jeg skriver alltid ut flybillettene for å ha med meg bokkingreferanse og flyavganger. For reiser innen EØS-land og Sveits tar jeg med meg helstrygdekortet som gir rett til nødvendig helsehjelp på lik linje med oppholdslandets egne statsborgere. Kortet kan bestilles her og har gyldighet i tre år. For en reise utenfor EØS-land er ikke helsetrygdekortet gyldig, men en reiseforsikring kan gi deg gode helserettigheter. Det finnes flere ulike reiseforsikring, de dekker også blandt annet flyforsinkelser og tap av reisegods. Undersøk at reiseforsikringen passer til din reise.
Normalt kan du reise innenfor Schengen-området uten pass. Likevel er passet foreløpig det eneste internasjonalt godkjente identitetsbeviset for norske statsborgere, og man må derfor ha med seg passet også for reiser innen Schengen-området. Passet må være gyldig minst 3 måneder etter hjemkomst. Flere hoteller krever også at du identifiserer deg med pass. For å være på den sikre siden har vi alltid med oss tre bankkort. Plutselig står du i minibanken med et avmangnetisert kort, da kommer du deg ikke så langt. Skandiabanken har kun årsavgift, og ingen gebyrer for uttak i utenlandske banker. Et tips er å ikke ha alt for mye penger på brukskontoen, i tilfelle du skulle bli utsatt for svindling. Du kan heller overføre penger etterhvert dersom du behøver mer. Ved uttak i utenlandske minibanker sjekker jeg at delene sitter godt fast, og skjuler inntastingen av koden. Jeg holder meg også gjerne til de som tilhører banker, og er i områder hvor det ofte er folk. Dette føler jeg sikrer med mot falske minibanker. Skal du leie bil på reisen er sertifikatet nødvendig.
Det er gull verdt med nakkepute, ørepropper og øyemaske på flyet. Ekstra godt å få slappe av på turen hjem, etter en hektisk helg. Til øyemaska jeg kjøpte fulgte det med klistrelapper med teksten "Vekk meg når det er mat" eller "La meg sove". Så er man sikret å gå glipp av måltidet dersom man ønsker det.
Enkelte land har andre stikkontakter enn vi har i Norge, sjekk derfor alltid om du må ha med deg adapter dit du skal. En bagasjevekt kan også være smart både om du reiser med håndbagasje, eller sjekker inn bagasjen. Hvem vil vel betale overvekt, eller risikere å sjekke inn bagasjen dersom den er for tung til å ta med inn på flyet. Jeg har iallefall spart meg for mange penger med denne vekten. De hvite skoposene med vindu er fin å pakke sko i, mens et par svarte klesposer er fint til undertøy.
I en ny by vil man gjerne få med seg mest mulig, og føttene blir flittig brukt. Vi går gjerne i flere timer, flere dager i strekk. Gode sko er derfor viktig og prioritere slik at du skal slippe å få vondt i føttene. Ecco har gode bysko. Ta gjerne også med et par som tåler regnvær. En liten veske er også fin å ha, den tar du med inn på flyret når du reiser, bruker den i byen og ut på byen om kvelden. Syns det er ekstra godt å sjekke inn bagasjen, og kun ha en liten veske å bære på. Viktig at den har glidelås slik at lommetyvene ikke så enkelt kan stikke hånden ned i vesken. Jeg helgarderer meg med klaff og glidelås. Det at den er liten gjør også at du kan ha den under jakken dersom du er i områder hvor det kreves. Reiser du på vår, høst eller vinter er hansker deilig for hendene.
Spesielt utvalgte antrekk som kan kombineres og gjøre meg klar for enhver situasjon får bli med i min kofert. Ytterklær som passer til sesongen og undertøy blir også med.
Jeg tar aldri så mange bilder som når jeg er ute å reiser. Ikke bare er bildene gode å ha som minner å vise frem til andre, men for meg er det også en måte å utfolke min kreativitet på. Telefonen er også en god sikkerhet dersom du går deg bort, eller bare vil ringe hjem. Vi har gps på telefonen som lett viser oss vei til vårt hotell etter at vi har gått av metroen. Den viser også vei til restauranter i området.
Reisesykebånd er en fast følgesvenn. Jeg blir ofte dårlig i buss og bil. Tar jeg derimot disse rundt håndleddet, merker jeg ingen ting til bilsyken. Båndene fungerer mot kvalme ved at en plastklump presser på et spesielt område på håndleddet. Smerter er grei å unngå på reiser. Går du mye er gnagsår din verte fiende, og du kan ødelegge en hel dag med hodepine.
Det er deilig å bruke den fine ørepynten og machende armbånd når man skal ut på cafe med kjæresten. Det kan også piffe opp et helt antrekk.
Vær klar for allt slags være, solbriller og paraply må med. Vi sverger til Lonely Planet eller guideturer for å få med oss historier og serverdighetere. Anbefaler på det sterkeste Free Tour med SANDEMANs NEW Europe. Her får bli med på en tur sammen med mange andre ungdommer, og guiden er student og studerer i byen. Alle guidene vi har møtt herfra har vært superengasjerte, og kan utrolig mye historie. Prinsippet er at turen er gratis, men at du på slutten av turen tipser det du syns turen er verdt. Sjekk ut om de er i byen du skal til.
Pass, billetter og forsikringskort sorteres fint i dokumentmappa. Jeg oppbevarer bankkort i en kortmapper som kan festes på innsiden av buksen med klipen, eller nede i lommen. Om noen skulle stjele vesken ligger kortene fortsatt trygt her. Ellers er antibac fint å ha i vesken når man er ute og går hele dagen.
Av toalettsaker pakker jeg deodorant, rensegele, ansiktskrem, håndkrem, øyekrem, tannbørste, tannkrem, sminkefjerner, sjampo, balsam, dusjsåpe, barberhøvel, neglesaks, hårbørste, linsevekse, linseetui, strikk, qtips og pads. Sminke og parfyme hører med på storbyferier når man ønsker å pynte seg litt ekstra.
Du har gjerne ikke behov for så mye underholdning på en weekendreise, men flyturen går gjeren raskere med musikk, bøker og kortstokk.
Det norske studentbeviset gir studentrabattpå ulike innganger, det er verdt å prøve. Vi har en egen mappe på dropbox hvor vi har kopi av viktige dokumenter som pass og reiseforsikring, da har vi det alltid med oss uansett om vi skulle være så uheldig å miste det. Har du ikke testet dropbox anbefaler jeg deg å se instruksjonsvideoen. Adresser til kjente og kjære som skal få kort på våre reiser ligger også her. Liker også å ha med meg en skrivebok på reiser for å skrive ned og fordøye alle de fine stedene slik at minnene aldri glemmes. Navn på overnattingssteder, mennesker man bli kjent med og billetter fra ulike aktiviteter får også plass i boka.
Det lille syskrinet har spart meg for mye ergrelse når jeg har mistet knappen på en av yndlingsblusen fem minutter før vi skal ut å spise. Hotellet har som regel hårføner, men av og til er det nødvendig å tam ed en liten som kan foldes. Deilige sjerf er fint å ha i byen, og varmer også godt på flyet enten som pledd eller i halsen.

2 kommentarer:

  1. kjempe bra:) skal på kjæreste tur nå i august og fikk et par bra tips!

    SvarSlett
  2. Her var det mange gode tips som jeg skal ta med meg til neste tur! :-)

    SvarSlett